ВРЪЗКИ ЗА БЪРЗ ДОСТЪП

ПИОНЕРСКИ ДУХ

Създавайки нова форма на изкуство от древна традиция.

Хората са използвали дърво от зората на времето, като често са правили детайли колкото примитивни, толкова и интересни като сложното японско изкуство Йосеги е ярко изключение от правилото.

Тази деликатна и трудоемка форма на декоративно дървообработване, практикувана повече от 400 години и позната още като японска инкрустация върху дърво, включва подреждането на дървени парчета с различни цветове и текстури в сложни мозаечни шарки с прецизна точност.

Това е изключително сложен процес, изискващ високо ниво на умения и опит, което го превръща в по-малко популярно през последните векове.

Въпреки това един човек е убеден не само да продължи да практикува древното изкуство Йосеги, но и да му придаде съвременно звучене и да популяризира красотата му пред света.

Кен Ота е широко признат за модерен майстор на дървообработката Йосеги и страстен посланик на своето изкуство, отдаден на зачитането на традиционните техники, усъвършенствани през вековете, и готов да прегърне иновациите във формите.

„Искам да продължа да защитавам традициите," обяснява Ота, който работи в ателие в Ханоке, Япония, родното място на Йосеги. „Затова е необходимо да се променя и да остана иновативен. Не е въпрос дали "да копирам или да не бъда копиран", а да преследвам собствената си оригиналност."

„ИСКАМ ДА ПРОДЪЛЖА ДА ЗАЩИТАВАМ ТРАДИЦИИТЕ," ОБЯСНЯВА ОТА, КОЙТО РАБОТИ В АТЕЛИЕ В ХАНОКЕ, ЯПОНИЯ, РОДНОТО МЯСТО НА ЙОСЕГИ. „ЗАТОВА Е НЕОБХОДИМО ДА СЕ ПРОМЕНЯ И ДА ОСТАНА ИНОВАТИВЕН. НЕ Е ВЪПРОС ДАЛИ „ДА КОПИРАМ ИЛИ ДА НЕ БЪДА КОПИРАН", А ДА ПРЕСЛЕДВАМ СОБСТВЕНАТА СИ ОРИГИНАЛНОСТ."

Кен Ота, майстор дървообработка Йосеги

Парчетата Йосеги са толкова уникални и сложни, че не могат да бъдат масово произвеждани, а подбраното дърво за всеки ръчноизработен предмет веднага отразява стила и вкуса на майстора занаятчия, почти като „подпис".

Ота, които в продължение на години се обучава да усъвършенства своето изкуство първо в политехническо училище в Сайтама, а после и в известното ателие Киро в Одауара, създава парчетата си от селекция от 25 различни вида дърво, вариращи от Хокайдо до Окинава, който той лично търси в цяла Япония.

За него дървото, което използва, за да прави своите най-търсени парчета (включително кутии, тави и подложки) е повече от основен материал и цени и оценява всяко едно парче.

„Уважавам живота на дърветата, отсечени в гората," казва той. „Това е валидно и за други въпроси и бих искал да остана благодарен за това, което съм взел. Всяко дърво има собствена уникална форма и шарка като позволява свободата и възможността за изразяване, което незабавно води към неговата привлекателност."

Една от най-отличителните характерситики на Йосеги е, че е изключително времеемка техника и изисква свръхтърпение от страна на майстора занаятчия, което е странно в сравнение със забързания дигитален свят, в който живеем. Ота се чувства комфортно със забавения ритъм, който налага работата му, и я прегръща като възможност да опознае дълбините на своята работа като занаятчия.

„Времето няма значение," казва той. „Мога да изразя само това, което имам вътре в себе си."

СЪЗДАВАЙКИ НОВА ФОРМА НА ИЗКУСТВО ОТ ДРЕВНА ТРАДИЦИЯ

Марката Lexus е страстна по отношение на иновации и висококачествено занаятчийство. Lexus засилва непрекъснатия си ангажимент към деликатното сливане на традиции с технологии като чества тази удивителна техника на трансформация на дървото в изработване на нови шарки.