ПИОНЕРСКИ ДУХ

Звукът на пространството.

Звукът, с цялата си сложност и красота, е жизненоважна част от ежедневието - а за тези, които са настроени за цената на добре направените звукови събития, няма нищо по-вълнуващо от върховния звук.Един от тези хора е холандският композитор и технолог Пол Оомен, който казва, че звукът винаги е бил „неговия начин да си мечтае".

Тези ранни детски проучвания за това, което той може да чуе са били обещаващото начало на доживотна страст и Оомен е посветил кариерата си да изследва сложните пластове на взаимоотношенията, които съществуват между хората и света на звука, в които изпадат.

„[КАТО ДЕТЕ] СИ ТАНАНИКАХ МЕЛОДИИ, КОИТО МИ ИДВАХА ВНЕЗАПНО И ТОВА ПРЕДИЗВИКА СВЯТ ОТ ЗВУЦИ В МОЕТО ВЪОБРАЖЕНИЕ ОТВЪД САМИТЕ МЕЛОДИИ," ОБЯСНЯВА ТОЙ.

Пол Оомен, композитор и технолог

„Слушам какво се случва между звуците и пространството и между звуците и тялото ми," казва той. „Колкото по-способен си да различиш резонанса и отражението, който звука предизвиква в пространството, толкова повече разбираш, че звуците, които възприемаш са направени изцяло от такива интеракции, произтичащи от взаимодействието с околната среда."

Оомен, който живее и работи в Будапеща, където и основава Spatial Sound Institute през 2015 г., първоначално се фокусира върху създаването на саунд дизайни, композирайки театрална и оперна музика. През 2007 г. обаче той пренасочва вниманието си към изследването на пространството, звука и възприемането на компанията му 4DSOUND, където работи с екипа си, за да създаде повече от 70, близо 100, пространствено-звукови проекта и развива сериозен интерес към подобряване на преживяването от слушането.

„Колкото повече усъвършенстваме своето преживяване от слушането, толкова повече слушаме пространствено," обяснява той. „Висококачественото преживяване от слушането означава звукова система, която привлича вниманието към себе си, но приковава вниманието към околната среда, слушайки звуци като част от движещата се среда. Звуковата система е само един елемент, дизайнът на пространството, интериорното му разбиране, социалните аспекти и, не на последно място - звуковото съдържание, са всички елементи, които трябва да съвпаднат и да трансформират изживяването в неговата цялост."

За Оомен това преживяване разчита колкото на активното участие на слушащия, толкова и на качеството на оборудването.

„Вниманието ни се простира толкова на близо, че отнема сериозно усилие за много хора дори да намерят мисловното пространство, което наистина изисква „слушане" казва той. „Ако искаме да имаме по-усъвършенствани и ангажиращи звукови преживявания, трябва да започнем да пропускаме шума от околната ни среда, иначе не бихме чули нищо."

Въпреки че все още има страст за музиката, която е композирал от малък, и е заобиколен от много слоеве от многомерен звук всеки ден в работата и личния си живот, Оомен признава, че любимото му нещо е да слуша на спокойствие и тихо.

„В ежедневието ми, това което искам най-много да чуя, е тишина," признава той. „Тишината е относителна, разбира се, така че сетивата ми могат да са отворят и да дишат и започвам да чувам повече."

ЗВУКЪТ НА УСПЕХА

Върховното звуково изживяване може да промени нещата. От разположението на високоговорителите до качеството на звука, всички аспекти на решенията за слушане в автомобилите Lexus са внимателно разработени, за да осигурят по-рафинирано и завладяващо звуково преживяване във всеки един момент. Създава се нова форма на изкуство от древната традиция.